Alsace 2018

Så nu har man varit hemma i några dagar efter en helt fantastisk weekend i Alsace. Då vi har planer på att bila i Europa i sommar tänkte vi ta en prov-bil-weekend nu i samband med första maj och röd dag. Trots att det var ett gäng timmar att bila ner då man inte var där så många dagar var det helt klart värt det. Detta område är som klippt ur en saga, med underbart gulliga små hus i alla dess färger, borgar, höga berg, dalar och vinrankor i mängder. Man kan ju inte annat än att gå och nynna på disney-låtar som Skönheten och odjuret när man befinner sig i dessa små byar med trevligt folk, söta gränder och mysiga vinbutiker. Tänker nu dela med mig lite mer detaljerat kring vad vi haft för oss i de två och ett halvt dygn som vi spenderade nere i Alsace 🙂

Dag 1

På fredag kväll kom vi ner till Alsace där vi bokat boende i en liten by som heter Kaysersberg. Vi stannade på vägen och handlade lite smått och gott samt frukost då vi hade bokat boende i en lägenhet. Väl framme i Kaysersberg blev det att leta upp vårt hus och skåla för semester. Vi promenerade sedan på gågatan i byn och satte oss och åt fisk på en restaurang innan vi, rätt trötta efter allt körande, la oss i sängen och somnade som stockar!

Här bodde vi!

Utsikten utanför vår lägenhet

Dag 2

Då vi bara var här en weekend fanns det enligt mig ingen tid att förlora för hur ofta befinner man sig i ett vackert Alsace? Klockan var ställd på 6.00 och det blev en tidig morgonpromenad i molnigt väder upp till Chateau de Kaysersberg, en borg som låg på höjden i byn där vi bodde. Väl där uppe var det en fantastisk utsikt över byn. Sedan var det dags för lite frukost innan vi begav oss till Bergheim för vinprovning hos Gustave Lorentz. Vi promenerade runt i byn och stannade för lunch på, vad vi trodde skulle vi en mysig upplevelse, men som resulterade i lite av ett kaos med en restaurang fylld med jättehundar, gapiga människor och rått kött. Efter en intensiv upplevelse på restaurangen åkte vi vidare till vinprovning hos Paul Blanck. Måste säga att man lär sig en hel del genom dessa provningar, allt ifrån druvor och smak till att kombinera med mat, väldigt intressant ! 🙂 Efter provningen stannade vi i en mataffär och handlade middag till kvällen. Tillbaka i Kaysersberg satte vi oss på terassen och njöt med lite småplock då solen hade kommit fram. Därefter tog vi en powernap, en kortare promenad och avslutade sedan dagen med att laga pasta bolognese.

Chateau de kaysersberg

Dag 3

Återigen sattes väckarklockan på 06.00 och vi tog en promenad upp till borgen igen, denna gång till en värmande soluppgång. Vi fick även för oss att gå upp i borgtornet vilket var något läskigt då det blev totalt kolsvart inne i trappuppgången. Väl uppe på toppen fick vi se en fantastisk utsikt samtidigt som det kom ett litet regnmoln ovanför oss. Där uppe stod vi, rätt nöjda med tillvaron och njöt av utsikten, regndroppar och en värmande sol som steg upp bortom bergen. Samtidigt kom det fram en vacker regnbåge och det kunde helt enkelt inte bli en bättre start på dagen. Efter en liten stund bestämde vi oss för hemgång när magen började kurra. En god frukost fick det bli och efteråt tog vi bilen till grannbyn Riquewihr vilket visade sig vara en jättemysig by. Efter en stund av parkeringsletade gick vi in på vinprovning hos Famille Hugel. Sedan var det dags att promenera runt i den varma och söta staden med storkbon på hustaken, mängder av folk och massa små caféer. Vi tog en glass i solen innan vi gick in till Dopff au Moulin. Måste verkligen säga wow, vilken annan smak man fått för vita viner nu. Vidare tillbaka till Kaysersberg där vi åt resterna av pastarätten i solen på vår terass. Vi promenerade sedan runt på gågatorna i staden och gjorde ett sista stopp i en vinbutik som även den hade vinprovning. Därefter fortsatte vi vår promenad runt bland gränderna och sedan upp bland vinrankorna vilket blev ett underbart avslut på en kort men otroligt rolig, vacker och lärorik weekend i Alsace 🙂